Hindoeisme op Java

Algemeen

Het Hindoeïsme in Indonesië wordt beoefend door ongeveer 1,7% van de totale bevolking, en door meer dan 83% van de bevolking in Bali.  Hindoeïsme is een van de zes officiële religies van Indonesië.  
Het eiland Bali in Indonesië heeft een hindoeïstische meerderheid en het grootste aantal hindoes dat in Indonesië woont.

Pura Luhur Dwijawarsa te Malang


Geschiedenis

Zowel Java als Sumatra waren onderhevig aan aanzienlijke culturele invloed van het Indiase subcontinent. De vroegste bewijzen van hindoe-invloeden op Java zijn te vinden in Tarumanagara-inscripties uit de 4e eeuw, verspreid over het moderne Jakarta en Bogor. In de zesde en zevende eeuw ontstonden er op Sumatra en Java vele maritieme koninkrijken die de wateren in de Straat van Malakka beheersten en floreerden met de toenemende zeehandel tussen China en India en daarbuiten. Gedurende deze tijd bezochten geleerden uit India en China deze koninkrijken om literaire en religieuze teksten te vertalen.

Pura Pasek te Karanganyar

Pura Pemacekan, Tempat Beribadah Umat Hindu Dengan Nuansa Bali yang Kental, via instagram

Van de 4e tot de 15e eeuw had Java veel hindoe-koninkrijken, zoals Tarumanagara, Kalingga, Medang, Kediri, Sunda, Singhasari en Majapahit. Dit tijdperk staat bekend als het Javaanse klassieke tijdperk, waarin hindoe-boeddhistische literatuur, kunst en architectuur floreerden en onder koninklijke bescherming werden opgenomen in de lokale cultuur. Gedurende deze tijd werden veel hindoetempels gebouwd, waaronder de 9e-eeuwse Prambanan in de buurt van Yogyakarta, die is aangewezen als werelderfgoed. Van deze hindoe-koninkrijken was het Majapahit-koninkrijk het grootste en het laatste belangrijke hindoe-koninkrijk in de Indonesische geschiedenis. Majapahit was gevestigd op Oost-Java, van waaruit het een groot deel regeerde van wat nu Indonesië is. De overblijfselen van het Majapahit-koninkrijk verschoven in de zestiende eeuw naar Bali na een langdurige oorlog en territoriale verliezen voor islamitische sultanaten.

Het erfgoed van het hindoeïsme heeft een aanzienlijke impact op de Javaanse kunst en cultuur achtergelaten. Het wayang-poppenspel evenals de wayang wong-dans en andere Javaanse klassieke dansen zijn afgeleid van de hindoe-epische verhalen Ramayana en Mahabharata.

De Prambanan

Afbeeldingsresultaat voor prambanan

Tegenwoordig

Hoewel de meerderheid van de Javanen zich nu als moslim identificeert, heeft het erfgoed van het hindoeisme overleefd.
In de afgelopen jaren is het aantal bekeringen tot het hindoeïsme toegenomen, met name in regio’s rond een belangrijke hindoeïstische religieuze plaats, zoals de Klaten-regio nabij de Prambanan-tempel.

Bepaalde etnische groepen, zoals de Tenggerese en Osing, gebruiken ook hindoe-religieuze tradities.
Verspreid over heel Java vindt men Hindoe-tempels, die “in gebruik” zijn: Malang, Karanganyar, Banyuwangi, Bandung, Jakarta, Bogor, Surakarta, Surabaya en meer.

Pura Agung Jagat Karana te Surabaya

Tengger en Osing

Het Tengger Volk

Het Tengger volk woont in het gebied Bromo-Tengger-Semeru.
De Tengger-gemeenschap volgt een hindoetraditie die teruggaat tot het Majapahit-rijk. Er zijn sterke overeenkomsten tussen het hindoeïsme op Bali; beide worden Hindoe Dharma genoemd. De Tengger-variëteit heeft echter geen kastensysteem en de tradities van het Tengger-volk zijn gebaseerd op die uit het Majapahit-tijdperk. Voor de Tengger wordt aangenomen dat de berg Bromo (Brahma) een heilige berg is. Elk jaar houdt de Tengger een ritueel bekend als Yadnya kasada.

Het OsingVolk

Het Osing Volk woont in het district Banyuwangi.
Ondanks de Nederlandse pogingen om de islam en het christendom onder de Osings te verspreiden, bleven velen nog steeds vasthouden aan hun oude overtuigingen. Tegenwoordig bestaat er nog steeds een grote hindoe-bevolking onder de Osings. De Osings delen een vergelijkbare cultuur en geest met de Balinezen, en de Hindoes vieren ceremonies zoals Nyepi. Net als de Balinese mensen, delen de Osing-mensen ook de puputan-traditie. De Osing-mensen verschillen van de Balinese mensen in termen van sociale gelaagdheid. De Osing-mensen oefenen geen kastensysteem uit zoals het Balinese volk, ook al zijn ze hindoes.

Het festival Yadnya Kasada bij de Gunung Bromo

Op de veertiende dag van het Hindoe-festival van Yadnya Kasada reizen de Tenggerese bevolking van Probolinggo, Oost-Java, de berg Bromo op om fruit, rijst, groenten, bloemen en dierenoffers aan de berggoden te brengen door ze in de berggoden te gooien de caldera van de vulkaan. De oorsprong van het ritueel ligt in de legende uit de 15e eeuw. Op de zandvlakte, lokaal Segara Wedi genoemd (lit. zand oceaan), bevindt zich een hindoetempel genaamd Pura Luhur Poten. De tempel is van groot belang voor de Tenggerese verspreid over de bergdorpen, zoals Ngadisari, Wonokitri, Ngadas, Argosari, Ranu Prani, Ledok Ombo en Wonokerso. De tempel organiseert de jaarlijkse Yadnya Kasada-ceremonie die ongeveer een maand duurt. Het grote verschil tussen deze tempel en de Balinese tempel is het type stenen en bouwmaterialen. Pura Luhur Poten gebruikt natuurlijke zwarte stenen van vulkanen in de buurt, terwijl Balinese tempels meestal worden gemaakt van rode bakstenen. Binnen deze pura zijn er verschillende gebouwen en behuizingen uitgelijnd in een mandala-zonesamenstelling.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Bromo

Afbeeldingsresultaat voor Yadnya Kasada
Afbeeldingsresultaat voor Yadnya Kasada

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s