Islam op Java

Komst van de Islam op Java

Tijdens de 14de en 15de eeuw was Java onder het gezag van het Hindoe Boeddhistische koninkrijk Majapahit.
Volgens de lokale legende is de Islam in de 16e eeuw door de Wali Songo, “de negen vertegenwoordigers”, verspreid onder de lokale bevolking.

De Wali Songo zijn de negen legendarische predikers, die in de 16e eeuw de islam op Java verbreidden.
Een van hen, soenan Goenoengjati, kroonde Trenggana (1522-1548), de koning van Demak. Trenggana werd de derde en grootste heerser van Demak. Door de overgang van de koning kreeg de islamisering van Demak en later van Java een grote impuls. Het oude hindoeïstische Javaanse rijk Majapahit was al aan oorlogen en opvolgingstwisten ten onder gegaan.
Moslims op Java hebben animisme, hindoeïsme, boeddhisme en
Islam in hun cultuursysteem. Verhalen over de negen heiligen laten zien hoe vroeg Islamitische predikers probeerden de islam aan te passen aan lokale tradities. Ondanks de interne diversiteit in Java is Java opener en toleranter gebleven ten opzichte van culturele diversiteit,

De Wali Songo worden op Java vereerd op een wijze die niet strookt met de orthodoxe islam zoals die op het Arabisch schiereiland wordt beleden. In de bedevaarten en feesten ter ere van de Wali Songo zijn veel oudere Javaanse animistische, boeddhistische en hindoeïstische trekken te vinden.

Islam op Java tegenwoordig

De islam van Indonesië verschilt erg van die in andere landen. Indonesië is een vrij tolerant land ten opzichte van andere religies. Hoewel bijna negentig procent van de bevolking moslim is, zijn in sommige gebieden andere geloven leidend, zoals het hindoeïsme op Bali.
Voor vele javaanse moslims speelt Kejawen nog een rol. Kejawen, ook genoemd Kebatinan, Agama Jawa en Kepercayaan is een Javaanse religieuze traditie, bestaande uit een samensmelting van animistische, boeddhistische en islamitische, vooral soefi geloven en praktijken. Het is geworteld in de geschiedenis en het geloof van de Javaanse bevolking, aspecten van verschillende religies versmeltend.
Aldus is de Islam op Java een andere Islam dan die in het Midden Oosten.
* Voor Kejawen, klik hier

Indonesië staat voor “Bhinneka Tunggal Ika” (eenheid in verscheidenheid). Bhinneka Tunggal Ika is de wapenspreuk van Indonesië.

Afbeeldingsresultaat voor toleransi agama jawa

De meeste javaanse moslims nemen het niet zo nauw met de religieuze regels.
Het Vrijdag-gebed wordt massaal bezocht; de 5x dagelijkse gebeden worden slechts door weinigen gedaan. Het openbare leven gaat, ondanks het Vrijdag-gebed, gewoon door; hier en daar zijn wel vooral kleine winkels gesloten, maar de meeste gaan weer open na het Gebed.
Tijdens de vastenmaand, Ramadhan, wordt volop gevast. Lebaran, het Suikerfeest, is een nationale gebeurtenis, waar miljoenen moslims naar hun ouderlijke desa trekken om daar met familie Lebaran te vieren.

Meer dan de helft van de vrouwen draagt (vooral) buitenshuis een hoofddoek (krudug), maar het dragen van de hoofddoek is een keuze van de vrouw. De Boerka (totale hoofdbedekking) voor vrouwen ziet men zelden op Java. De hoofddoek wordt vooral door jongere vouwen vaak gecombineerd met een hippe spijkerbroek, soms wat hogere hakken en kleurige kledij.
Er is geen sprake van, dat moslima’s een ondergeschikte positie hebben op Java. Moslima’s komen voor in alle lagen van het landsbestuur, zij het nu nog minder aan de top. Zeer bekende moslima’s zijn: Tri Rismaharini (burgemeester van Surabaya), Megawati Soekarnoputri (top-politica) en Sri Mulyani (minister van financien). Moslima’s doen volop mee, bijna de hele kleine middenstand drijft op vrouwen.

Afbeeldingsresultaat voor toleransi agama jawa

De paar religieuze fanatiekelingen die Indonesië telt, net als elk land ter wereld, hebben niet kunnen verhinderen, dat de islam in Indonesië overwegend een tolerante weg heeft gevolgd. Het “saling hormati”(elkaar respecteren) en “hidup bersama” (samen met elkaar leven) zijn vaak te horen door de gewone moslim.
Alles wat met IS te maken heeft, is streng verboden in Indonesie; de veiligheidsdiensten zijn naar internationale normen adequaat. IS sympathisanten worden gearresteerd.
Een punt van zorg zijn de vele “kyai’s en ustadz’s, zeg maar de imam’s. Zeer velen hebben geen of een marginale opleiding. En bij veel van deze geestelijken schuilt het “kwaad”; zij hebben vaak contacten met bijvoorbeeld politici, die graag gebruik maken van de aanhang van dit soort imam’s. Er zijn voortreffelijke imam’s, die voor tolerantie gaan; maar zijn nogal wat imam’s, die het conservatisme preken; vanuit deze hoek komen doorgaans ook problemen met niet-moslims, zoals kerksluitingen. Conservatisme zou geen probleem moeten zijn, als tolerantie en vredig samen wonen worden gerespecteerd. De regering is zich bewust van het probleem van deze imam’s.

Afbeeldingsresultaat voor toleransi agama jawa

Kejawen

Kejawen, ook genoemd Kebatinan, Agama Jawa en Kepercayaan is een Javaanse religieuze traditie, bestaand uit een samensmelting van animistische, boeddhistische en islamitische, vooral soefi geloven en praktijken. Het is geworteld in de geschiedenis en het geloof van de Javaanse bevolking, aspecten van verschillende religies versmeltend.
Voor Kejawen, klik hier

Bronnen

* Komst Islam op Java: http://deoemma.nl/de-oorsprong-van-islam-in-indonesie-deel-2-java-de-molukken-sulawesi-en-kalimantan/
* Wali Songo (engels): https://en.wikipedia.org/wiki/Wali_Sanga
* (engels): https://www.researchgate.net/publication/285029849_Muslim_diversity_Islam_and_local_tradition_in_Java_and_Sulawesi_Indonesia

Afbeeldingsresultaat voor wali songo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s