Adat kleding voor mannen

Pakaian Adat Pria is de algemene aanduiding voor de traditionele kleding voor mannen op Java.

——————————————————–

Er zijn 3 “soorten” kleding voor de mannen.

1 De dagelijkse kleding voor overdag (werk).
2) De kleding voor na het baden aan het einde van de middag.
3 Traditionele kleding voor formele gebeurtenissen.

1) De dagelijkse kleding.
Alle ambtenaren hebben een uniform, op kantoor wordt een uniform gedragen, medewerkers van helpdesks hebben een uniform.
Overdag draagt men, als men geen uniform moet dragen, makkelijke kleding om te werken. (T-shirt, korte of lange broek).

2) Kleding voor na het baden aan het einde van de middag.
Alom wordt gebaad aan het einde van de middag (vanaf ongeveer 4 uur). Na het baden trekt men schone kleren aan, vaak een sarong en een schoon overhemd. Tevens wordt dan meestal de songkok (topi) gedragen. De songkok is passend voor welke gelegenheid dan ook. De songkok wordt nooit afgedaan, ook niet bij bv. het begroeten van mensen of het betreden van gewijde gebouwen (moskee, kerk, tempel). De songkok is een deel van de identiteit van de drager.
Dit is de tijd, dat vaders vaak met hun jongste kind een ommetje maken.
De kleding na het baden is ook passend, wanneer men ’s avonds op bezoek wil gaan.

Na gedane arbeid lopen de mannen er graag zo bij

3) Traditionele kleding voor formele gebeurtenissen.
Formele gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld huwelijken, recepties, formele bezoeken.
Voor mannen bestaat de traditionele kleding uit:
1) hoofdbedekking: blangkon,
2) colbert: beskap, of basofi
3) sarong,
4) kris.

Formele kleding beskap en blangkon

Formele kleding met Basofi

1) De Blangkon
De traditionele hoofdbedekking is de Blangkon.
De blangkon is deel van de traditionele kleding en wordt tegenwoordig vooral gedragen bij officiële gelegenheden zoals bruiloften. De traditionele Javaanse kleding bestaat verder uit een beskap (Javaanse jas) en een kris (dolk).
Een blangkon wordt gemaakt van gebatikte stof. Oorspronkelijk droegen Javaanse mannen een iket. Dit is een gebatikte doek die om het hoofd gedrapeerd wordt, als een soort tulband. In principe is de blangkon een makkelijkere vorm van de iket, omdat het al in de vorm van een hoofddeksel is.
Er zijn verschillende soorten blangkons, mar de bekendste zijn de blangkons van Yogyakarta en Surakarta.

De Blangkon uit Surakarta (Solo) en Yogyakarta

Afbeeldingsresultaat voor blangkon jogja surakarta

2) De Songkok
Zwart hoofddeksel voor mannen, dat zeer veel wordt gedragen door jong en oud. Anders dan bij de westerse hoed, blijft de songkok steeds op het hoofd. Men neemt de songkok dus niet af bij begroetingen, bezoek aan een moskee of ontmoetingen met hooggeplaatsten.

3) De Beskap
De Beskap is een colbert in de Javaanse Mataraman-traditie, dat bij officiële of belangrijke gelegenheden wordt gedragen. Deze beskap werd geïntroduceerd aan het einde van de 18e eeuw door de koninkrijken op midden Java, maar verspreidde zich later over heel Java.
Beskap heeft geen kraag, is meestal donker van kleur, maar bijna altijd effen. De voorkant is niet symmetrisch, met een zijwaarts geknoopt patroon (niet loodrecht). Aan de achterkant, is ruimte voor een kris. De Beskap wordt altijd gecombineerd met een sarong.
Tegenwoordig zijn meerdere modellen van de Beskap mogelijk.

Afbeeldingsresultaat voor beskap jawa

4) De Basofi
De Basofi is een colbert, gedragen door mannen. Een Basofi kan verschillende kleuren hebben. De Basofi word vooral gebruikt bij formele gebeurtenissen.

5) De sarong
De sarong is een rechthoekige lap batik-stof, die om het onderlichaam wordt gewikkeld. De sarong rijkt tot aan de voeten.
De sarong wordt veel gedragen door jong en oud, vooral na het namiddag-baden. Een sarong is altijd passend.
Er zijn voorgeschreven batik-patronen voor de keratons van Yogyakarta en Surakarta, die niet iedereen zomaar mag dragen.

Beskap, sarong en kris op de rug

Afbeeldingsresultaat voor sarong jawa

6) De kris.
Een kris is een Indonesische, dolk met dubbele, vaak gegolfde kling waar mystieke krachten aan worden toegeschreven. De kris wordt dikwijls gedragen als teken van gezag of waardigheid. De kris wordt altijd op de rug gedragen.
De kris geldt als een van de heiligdommen (pusaka) van een familie, clan, dynastie of een koninkrijk. Deze krissen worden van vader op zoon doorgegeven.
– Voor de kris, klik hier

Gerelateerde afbeelding

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s